پنجشنبه 13 اردیبهشت  
×   خانه   همه مطالب   ویدئو   اقامتگاه های بوم گردی
بستن
مطلب مورد نظر خود را بر اساس استان از روی نقشه انتخاب کنید.
نام استان:  مازندران

باغ دولت آباد

باغ دولت آباد

باغ دولت آباد


نویسنده: محمدرضا عباس پور
22 آبان 1401

نزدیک ترین اقامتگاه ها و ویلا ها به باغ دولت آباد جهت اجاره و رزرو



باغ دولت آباد در اواخر دوره افشاریه و درسال ۱۱۶۰ ه.ق توسط محمد تقی خان یزدی معروف به (خان بزرگ) که وی سرسلسله خاندان خوانین یزد بود احداث گردید. این باغ با مساحتی درحدود ۷۰۰۰۰ مترمربع شامل ساختمان ها، حوض ها و آبنماهای بسیاری بوده که در فضای بین آنها باغهای با درختان انار و انگور و… باگل های فراوانی زینت بخش محیط بوده اند.این باغ به دو قسمت کلی اندرونی و بیرونی (جلوخان) تقسیم می شود.

باغ دولت آباد یزد

بخش اندرونی شامل: ساختمان های هشتی(بادگیر تابستانه) بهشت آئین (زمستانه) حرمخانه(حرمسرا) مطبخ (آشپزخانه) اتاقهای خدمه، اصطبل های تابستانه و زمستانه، درشکه خانه و یک برج دیده بانی وآب انبار خصوصی است.بخش اندرونی محل سکونت حاکم بوده است. بخش بیرونی (جلوخان) شامل: ساختمان های تالارآئینه، تهرانی، ساختمان سردر اصلی، دو بازارچه، دو برج دیدبانی، آب انبار عمومی ودیوانخانه است.
ویژگی های مهم این باغ ساختمان هشتی با بادگیری به ارتفاع ۳۴ متر که با قدمتی 270 ساله مرتفع ترین بادگیر خشتی جهان می باشد. دراین ساختمان‌ها با تلفیق باد و آب که درحوضهای داخل ساختمان درجریان است هوای خنک به قسمت شاه نشین و تالارها انتقال پیدا می کند. به همین دلیل به این بنا، ساختمان تابستانه نیز گفته می شود. ازدیگر ویژگی های این باغ قناتی به طول ۶۵ کیلومتر و آب نمای داخل باغ به طول ۲۰۶ متر و عرض۶ متر می‌باشد.

باغ دولت آباد یزد


منبع: ایران بوم گردی

دسته ها: استان ها یزد مجله ایران بوم گردی

مکان در نقشه

ارسال دیدگاه



دیدگاه کاربران

نظری ثبت نشده است.

پربازدید ترین مطالب

تگ